Po půlnoční straně hory

30. ledna 2017 v 15:00 | vítor |  Na cestách
Pro zimní výlet jsme si s kamarádem Vojtou vybrali Boreč - známou kouřovou horu v Českém středohoří nedaleko Lovosic. Ve vesničce Režný Újezd ale stálo pod odbočkou ke kopci tolik aut, že jsem kategoricky odmítl trávit zimní neděli s rodinkami na Borči a jeli jsme jinam. Na autobusové zastávce v Sutomi jsme se bleskově poradili a odjeli směrem k jedné z nejzajímavějších vyvřelin celého Středohoří - k Lipské hoře.

Mohutný zalesněný znělcový masiv se těžko dobývá i v létě, natožpak na konci ledna. V mrazivé mlze nebyla Lipská hora vlastně skoro vůbec vidět. Dojeli jsme autem do vísky Medvědice a po červené vyrazili. Přes louku jsme se dostali k místům, která jsou na mapě označena jako Půlnoční strana. V mlze se před námi tyčila tmavá masa hory. Stoupali jsme vyšlapanou stezkou plnou psích značek. Překonali jsme 200 výškových metrů a došli na rozcestí. Turistická značka pokračovala dále kolem hory a sestupovala do vesnice Lhota. Neznačená, ale i v tomto počasí prošlapaná cestička mířila na vrchol. Zde se naše cesty rozdělily. Vojta mířil na vrchol, pak zpět do Medvědice k autu, já jsem dokončil okruh kolem Lipské hory a přes Lhotu pokračoval na Mrsklesy. Tam jsme se opět setkali.

Zimní výlet opět dokázal, že ať je jakkoli nepříjemné počasí, uprostřed přírody je vždycky dobře. V lese na svahu Lipské hory jsme se cítili dobře, plni energie a života. Při zastávce v Lounech nás okamžitě sevřel lezavý holomráz a ten nás doprovázel i po návratu do Slaného. Lipská hora nám tentokrát nenabídla nic ze svého přírodního bohatství, pro které byla celá její jižní polovina prohlášena za přírodní rezervaci, ale hlavně únik z věčně do inverze ponořené slánské kotlinky, studené, nevlídné a depresivní.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Míla Arešůch Míla Arešůch | 31. ledna 2017 v 12:41 | Reagovat

Míro,
pěkné, díky za link. Zatím jsem nebyl tento týden v Praze, takže Andrewa se zeptám až zítra, ale po přečtení základních informací na Wikipedii tuším, že v angličtině se midnight ani jiné podobné výrazy pro označení severu nepoužívají. Zajímavé je, že zmiňují, že noční stranou označují sever Maďaři, o Slovanech a jejich půlnoci(natož o Rumunech:))ale zarytě mlčí. Pěkný článek na toto téma vyšel i v Naší řeči v r. 1920. Odkazy přidávám níže.
Míla

2 vítor vítor | 31. ledna 2017 v 15:56 | Reagovat

[1]: Mílo, díky za info!

3 Joina Joina | Web | 24. února 2017 v 7:09 | Reagovat

Tam bych se podívala až by bylo teploučko. Zimní výlety bohužel moc neprovozuji a radši si počkám až bude venku trošku solidnější počasí. Ale vypadá to tam pěkně :)

4 vítor vítor | 1. března 2017 v 20:20 | Reagovat

[3]: No je to náročný v zimě :) Ale možná pořád lepší zima než podivné infekční teplo neteplo, které panuje v těchto předjarních dnech...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.